Ikan Patin

26 Jun 2009


Disebabkan aku ni orang Pahang dan duduk plak dekat dengan Bandar Ikan Patin Temerloh Pahang, so aku nak ceritakan sedikit perihal ikan yang menjadi kebanggaan dan sumber kewangan penduduk disini. Tempat lain tak jumpa beb.Kalau ada pun tak ori mcm tempat aku ni.

Ikan Patin atau nama saintifiknya Pangasius Sutchi adalah spesis ikan air tawar jenis meserba yang mendiami kawasan-kawasan sungai dan lombong-lombong.

Bentuk fizikal utamanya adalah mempunyai dua sengat di kiri kanan dan satu di belakang badan, tidak bersisik dan lembut. Saiznya boleh mencecah 1 meter panjang dan beratnya boleh menjangkau 20kg. Diet utama spesis ini adalah anak-anak ikan, buah-buahan sungai dan udang

Ikan ini pernah mencetuskan kontroversi di Malaysia kerana harganya yang boleh mencecah RM180.00 sekilogram terutamanya di sekitar negeri Pahang yang mana telah dikenalpasti sebagai kawasan yang mempunyai sungai yang berupaya mewujudkan ikan patin terbaik dan sedap dimakan.

Masakan yang menjadi identiti bagi ikan ini adalah gulai tempoyak.(next entry plak cerita) Ikan patin mempunyai nilai komersial yang tinggi dan diternak di kolam-kolam dan di sangkar-sangkar. Terdapat beberapa jenis ikan patin yang biasa dikenali antaranya ialah:

  1. Patin kolam
  2. Patin Sungai
    1. patin buah
    2. Patin Mucung
    3. Patin Juara.

3 kOmEn:

  1. besonyee ikan patin hahahaa

  1. z o u l berkata...:

    rizz:
    ada lagi besar taw..

  1. Nur Sarina berkata...:

    Yang paling besar penah awok dapat bape..kilo.koi ambik..gambo ikan paten awok dlm blog awok..ni letak kat blog koi..
    http://hazis.wordpress.com/gunung-senyum-_-temerloh/